6. De uitvoering
Alle gekozen partners gaan aan de slag en zorgen ervoor dat het ontwerp wordt gerealiseerd. Maak hiervoor een duidelijk stappenplan met planning zodat iedereen weer wanneer er wat moet gebeuren.
Het is goed om de leerkrachten, ouders en de kinderen te laten weten (bijvoorbeeld door een nieuwsbrief) wat de plannen zijn. Laat onder andere weten wanneer er wordt gestart en wanneer het nieuwe schoolplein af is, zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Ook is het leuk om het ontwerp te delen. Zo kunnen ook zij uitkijken naar het nieuwe droom schoolplein.
7. Tijd om te spelen!
Maak van de oplevering een speciaal moment door bijvoorbeeld het nieuwe schoolplein te openen en schoolplein speeltoestellen te versieren. De kinderen kunnen gaan spelen op het nieuw ingerichte schoolplein!
8. Verwerk het schoolplein bij het lesprogramma
Bespreek met directie/leerkrachten of het schoolplein in het lesprogramma kan worden verwerkt. Denk hierbij aan zaaien, oogsten, onderhouden, onkruid wieden, biologie, verzorging, snoeien etc. Ook is bewegend leren door middel van spellen of gym een waardevolle toevoeging.
9. Onderhoud
Natuurlijk kunnen de kinderen kleine werkzaamheden structureel bijhouden als onderdeel van het lesprogramma, maar er blijven altijd dingen over. Denk hierbij aan bladblazen in de herfst, planten water geven, snoeien etc. Geef leerkrachten, conciërges, ouders of vrijwilligers eigen verantwoordelijkheden zodat deze taken worden uitgevoerd. Zorg samen voor een groen, maar ook een schoon schoolplein.